Binnen het vakgebied (infectiepreventie) werd sinds jaren de landelijke richtlijnen gevolgd van de Werkgroep Infectiepreventie (WIP). Deze werkgroep is in 2017 opgeheven. Sinds medio 2020 is de rol van het landelijk richtlijnbeheer overgenomen door het Samenwerkingsverband Richtlijnen Infectiepreventie (SRI – www.sri-richtlijnen.nl).
De SRI benadert richtlijnen meer evidence based en minder pragmatisch dan de WIP. Dit leidt ertoe dat er meer “vrijheid” komt bij de zorgverleners om zelf invulling te geven aan de naleving van infectiepreventiemaatregelen op de OK.
> Hoe zorg je ervoor dat medewerkers gemotiveerd blijven om werkafspraken na te komen?
> Hoe krijg je als leidinggevende alle neuzen dezelfde kant op als deze maatregelen binnen elke instelling in NL anders ingevuld kunnen zijn?
> Hoe weet je zeker dat de 'gede-implementeerde' maatregelen veilig zijn? Hoe hou de vinger aan de pols? Zeker als de infectiepercentages (nog?) binnen het betrouwbaarheidsinterval vallen.
Kortom: wat zijn de gevolgen van versoepeling van beleid voor het risico op een infectie?
Door 'liberalere' richtlijnen en het streven naar duurzaamheid worden meerdere infectiepreventie maatregelen (met of zonder goede onderbouwing) afgeschaald. Indien door deze afschaling de infectiepercentages (op termijn) stijgen, is dan nog duidelijk waardoor dit veroorzaakt wordt. Enkele concrete voorbeelden uit de OK-praktijk:
> Betreden en verlaten OK In het verleden (en nu ook nog wel) waren er veel OK’s waarbij je bij binnenkomst een rode lijn en/of overstapbank zag om duidelijk te maken dat aan de andere kant van de lijn/bank andere gedragsregels gelden:
> Op de OK draag je OK-kleding en als je de OK verlaat, dan wissel je klompen en doe je een (witte) overjas aan. Deze maatregelen (klompen en jas) zijn vervallen in nieuwe richtlijn.
> Oogoperaties mogen volgens nieuwe richtlijnen met minder voorzorgsmaatregelen uitgevoerd worden. Voorheen moest een patiënt een OK-jasje over de eigen kleding dragen zodra ze de OK op kwamen. - Deze maatregel staat niet meer in de richtlijn, zodat de patiënten nu in burgerkleding op de OK komen.
> Bij bezoeken aan de OK krijg je regelmatig te horen: waarom moet ik als medewerker mij helemaal omkleden, terwijl de patiënt zo naar binnen mag?
> De nieuwe richtlijn geeft aan dat het niet meer voor iedereen verplicht is om een masker op de OK te dragen, maar dat een masker alleen nodig is bij bepaalde werkzaamheden. Hoe gaat het in de praktijk als iemand zonder masker (met spoed) andere werkzaamheden moet doen?
De diversiteit die hierdoor ontstaat geeft meer onduidelijkheid in de naleving en blijven de medewerkers en medisch specialisten gemotiveerd om infectiepreventie maatregelen na te leven?
Met andere woorden: Wat is de impact van het afschalen van maatregelen op de inflectiepercentages, opvolgtrouw van protocollen en de cultuur op de OK?
Doelgroep
Door je aan te melden, ga je (de deelnemer) ermee akkoord dat jouw persoonlijke gegevens worden verwerkt voor registratie- en afhandelingsdoeleinden. Er zullen foto's worden gemaakt die na afloop mogelijk worden geplaatst als sfeerimpressie op de STIP website. Alle persoonlijke gegevens worden uitsluitend gebruikt in overeenstemming met de huidige EU-wetgeving inzake gegevensbescherming (AVG) en zullen niet worden bekendgemaakt aan een derde partij.
8:45 | - | 9:15 |
Ontvangst en inschrijven |
||
9:15 | - | 9:15 |
Opening |
||
9:15 | - | 9:25 |
Preventie POWI Ingrid Spijkerman, arts-microbioloog Amsterdam UMC |
||
9.25 | - | 10:00 |
Kan data monitoring en analyses een instrument zijn om 'ge-deïmplementeerde' maatregelen te monitoren Maaike van Mourik, arts-microbioloog Utrecht UMC |
||
10.00 |
- | 10:35 |
Nieuwe SRI richtlijn infectiepreventie OK en duurzaamheid Ingrid Spijkerman, arts-microbioloog Amsterdam UMC |
||
10.35 | 11:10 |
Koffie + bezoek informatiemarkt |
|||
11:10 | - | 11:45 |
Luchtbeheersing & Duurzaamheid Jos Lans, Technische Universiteit Delft |
||
11.45 | - | 12:35 |
Gedrag & Interventie op de OK Maud van der Ven, dontpushme |
||
12.35 | 12.50 |
Wat betekenen de nieuwe richtlijnen voor het management van de OK Marianne van der Jagt, voorzitter NVLO |
|||
12.50 | 13.40 |
Lunch + bezoek informatiemarkt |
|||
13.40 | - |
14:35 |
Workshopronde 1 |
||
14:35 | - | 14:40 |
Wisselen |
||
14:40 | - | 15:30 |
Workshopronde 2 |
||
15:30 | - | 15:55 |
Theepauze + Wisselen |
||
15:55 | - | 16:45 |
Workshopronde 3 |
||
16:45 | - | 17:15 |
Napraten onder het genot van hapje en een drankje |
Workshop A: OK & Gedrag
Maud van de Ven
Workshop B: OK & PRI als instrument voor duurzaamheid
Olga Coenen - Bouwman + Martin Janssen (Radboud UMC Nijmegen).
Worshop C: OK & Duurzaamheid toepassing PBM
Anja Haenen + Marianne van der Jagt
Ingrid Spijkerman is arts-microbioloog met aandachtsgebied Infectiepreventie in het Amsterdam UMC. Zij heeft deel genomen aan de ontwikkeling van meerdere SRI richtlijnen waaronder ‘Luchtbehandeling op de OK’ en ‘Infectiepreventie op de OK’. In februari 2024 is zij overgestapt naar het Centrum voor Duurzame Zorg in het Amsterdam UMC waar ze projecten op het gebied van Circulariteit van de zorg en Luchtbehandeling coördineert.
Maaike van Mourik is arts-microbioloog met als aandachtsgebieden bacteriologie, infectiepreventie en epidemiologie. Ze rondde in 2014 haar proefschrift "Geautomatiseerde surveillance van zorginfecties" af en voltooide in 2022 haar opleiding tot arts-microbioloog. Haar huidige onderzoek richt zich op het ontwikkelen van methoden voor (semi-) geautomatiseerde surveillance van zorginfecties en de implementatie in de praktijk. Sinds 2019 is zij de initiatiefnemer en coordinator van het PRAISE netwerk "Providing a Roadmap for Automated Infection Surveillance in Europe".
Jos Lans is promovendus aan de TUDelft waar hij onderzoek doet naar operatiekamer lucht behandeling installaties en lucht toevoer systemen. Als promovendus neemt hij deel in de werkgroep energie van het Landelijk Netwerk de Groene OK. Hij onderzoekt samen met de leden van de werkgroep energie wat het energie verbruik is en welk energiebesparing potentieel er is door te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om (veilig) de luchtbehandeling op de operatiekamer aan te passen (lees: te verlagen). Jos houdt zich beroepsmatig sinds 1997 bezig met geclassificeerde ruimten waaronder cleanrooms, operatiekamers, CSA’s en apotheken. Na zijn technische opleiding werktuigbouwkunde aan de university of applied sciences in Utrecht heeft hij bedrijfskunde gestudeerd aan Nijenrode Universiteit. Sinds 2001 is Jos Lans bij veel nieuwbouw en renovatie operatiekamer projecten betrokken met name bij het ontwerp, de levering, installatie en validatie van luchttoevoersystemen (CV, cDV, TcAF, UDAF). Zijn werkterrein ligt niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten waardoor hij kennis en ervaring over andere normen en richtlijnen heeft opgedaan.
Maud van de Ven houdt zich al ruim 15 jaar bezig met wat mensen beweegt tot nieuw gedrag. Met een achtergrond in communicatie, toegepaste psychologie en verandermanagement helpt zij organisaties, teams en professionals om gedragsverandering tot stand te laten komen. Ze weet als geen ander hoe je het (onbewuste) brein betrekt in impactvolle communicatie. Maud geeft lezingen over o.a. brein/impact/weerstand en geeft trainingen waarin deelnemers concrete, bewezen gesprekstechnieken[1] leren die landen in het onbewuste brein. Die daar zorgen voor verbinding, veiligheid en gelijkwaardige verbinding. Het resultaat van haar training mensen in beweging krijgen? Je vergroot je persoonlijke impact en creëert duurzame gedragsverandering waar mensen zélf in geloven. Gesprekstechnieken onderzocht en ontwikkeld door Subconscious Impact
Olga Coenen is werkzaam als Deskundige Infectiepreventie in het Radboudumc en heeft ook in perifere zorginstellingen gewerkt. Ze houd zich onder andere bezig met de aandachtsgebieden peri-operatieve processen (incl OK) en duurzame zorg. Naast haar jarenlange ervaring in diverse takken van de gezondheidszorg is Olga ook actief als docent infectiepreventie binnen de geneeskunde opleiding en de verpleegkundige vervolgopleidingen van de Radboudumc Health Academy (RHA). Ook is ze lid van het landelijke Green Team Infectiepreventie van de Vereniging voor Hygiëne en Infectiepreventie in de Gezondheidszorg (VHIG). Ze heeft in die hoedanigheid actief meegewerkt aan de totstandkoming van diverse duurzame standpunten en initiatieven. Olga is geregistreerd als Deskundige Infectiepreventie bij de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en geaccrediteerd door de VHIG.
Dhr. M. Janssen is projectcoördinator MITeC en coördinator OK technologie. Hij zorgt er voor dat technologie op de operatiekamers van het Radboudumc veilig gebruikt kan worden.
Hij werkt vanuit de gedachte dat excellerende patiëntenzorg randvoorwaardelijk is voor een zich zorgzaam behandeld en veilig voelende patiënt.
En dat excellerende patiëntenzorg alleen kan ontstaan als de onderlinge afstemming tussen technologie, protocollen en zorgverleners vanzelfsprekend verloopt.
Martin werkt hier dagelijks aan maar zet zich ook in voor verbeteren van randvoorwaarden die deze mogelijk maken zoals een “healing environment”.
Deze gedachte draagt hij ook uit in de medisch technologische gemeenschap (WIBAZ, NVKF, VZI) door discussies, presentaties en bijdragen in veldnormen en internationale standaarden (IEC 80001-1).
Anja Haenen is werkzaam bij het RIVM als deskundige infectiepreventie. Ze is coördinator van het projectteam SNIV (Surveillance Netwerk Infectieziekten Verpleeghuizen). Anja heeft jarenlange ervaring als deskundige infectiepreventie in ziekenhuizen en is naast haar werkzaamheden bij het RIVM ook werkzaam als deskundige infectiepreventie in een aantal verpleeg- en verzorgingshuizen in Nederland. Anja heeft onlangs haar promotie onderzoek naar het verbeteren van handhygiëne in verpleeghuizen afgerond. Anja is geregistreerd deskundige infectiepreventie bij de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en geaccrediteerd door de Vereniging voor Hygiëne en Infectiepreventie in de Gezondheidszorg (VHIG).
Centraal in Nederland gelegen, aan de rand van de bosrijke Veluwe. De Schakel is op korte loopafstand van NS station Nijkerk (200 meter).
Vergader- & Congrescentrum De Schakel Nijkerk
Oranjelaan 10
3862 CX Nijkerk
Tel. +31 (0)33 246 08 04
Parkeergelegenheid
Naast gratis parkeren op het eigen terrein en bij het station, kunnen gasten van De Schakel gratis parkeren aande Oranjelaan met een parkeerschijf. Deze zijn evt te lenen bij de Schakel.
Betaald parkeren kan in de parkeergarage de Oosterpoort (schuin tegen over de Schakel). Uurtarief is € 0,90. In de Schakel zijn dagkaarten verkrijgbaar voor € 5,00. Deze parkeergarage is 24 uur per dag open.
Plan uw route naar De Schakel